torstai 20. elokuuta 2009

Megatrendit ja me Tekesin katsauksen mukaan

Tilasin Tekesiltä heidän raporttejaan ja katsauksiaan, joista yhtenä oli tuore katsaus Megatrendit ja me (kesäkuu 2009). Siinä oli haettu erilaisia väittämiä, jotka perustuvat ETLA:n ja VTT:n keräämään aineistoon (faktaan) ja näitä väittämiä tutkittiin mm. Fountain Parkin heikkojen signaalien verkkotyökalun avulla. Näin saatiin esille, minkälainen konsensus eri väittämien suhteen eri ryhmissä (asiantuntijat, kuluttajat) on. Mielenkiintoisimpia väittämiä tulevaisuuden kannalta olivat sellaiset väittämät, joiden keskimääräinen merkitys on vähäinen, mutta mielipiteiden hajonta suuri, eli keskimääräisesti vähäisestä merkittävyydestä huolimatta joidenkin mielestä ko. väittämät ovat erittäin merkittäviä tulevaisuuden kannalta. Nämä ovat ns. heikkoja signaaleja, joissa piilee mahdollinen potentiaali tulevaisuuden innovaatioiden suhteen.

Koko aineistosta tutkimusryhmä nostaa esiin kuusi kokoavaa tai kyseenalaistavaa trendiä, jotka merkitsevät kasvavaa innovaatioiden kysyntää:

1. Shoppailutapojen ja -tottumusten uusjako
  • Mm. kestävän kulutuksen arvot, ympäristökustannusten sisällyttäminen hintoihin ja energian hinta vaikuttavat kehitykseen.
2. Niukkuus innovaatioajurina
  • Eettisyys kuluttamista ohjaavana arvona ja huoli maapallosta motivoivat niukkuuteen. Mahdollisuus uudenlaisille innovaatioille.
3. Vapaa-ajan kulutus on kulutusmuutosten edelläkävijä
  • Työelämä, arki ja vapaa-aika. Yksilön omat vaikutusmahdollisuudet ovat suurimmat vapaa-ajan kulutuksen suhteen ja siellä myös arvomuutokset ensimmäisinä näkyvät.
4. Uudenlainen kuluttajaliike muokkaa globaaleja innovaatioita
  • Uudet energiamuodot ja ekologisuuspaineet
5. Osaaminen on taloudellisen toiminnan ydin
  • Uudistumisen kiihtyminen: aloja syntyy ja kuolee entistä nopeammin. Osaaminen innovatiivisuuden ydin, innovaatiot uudistumisen ydin.
6. Teknologian epäjatkuvuudet ja uudet teknologiaparadigmat
  • Kulutuksen määrällisen kasvun ja niukkuuden elämäntavan arvostuksen lisääntymisen välinen ristiriita luo kysyntää sellaisille uusille teknologioille, kuten esimerkiksi bio- ja nanoteknologia.
Näistä voi hakea kehittämisen suuntia myös opetuksen suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti