Innovatiivisuus sanana on kärsinyt jonkin verran inflaatiota viimeaikoina, mutta jos sen käsittää luovuuden oivaltavana soveltamisena, se soveltuu minkä tahansa alan koulutuksen tavoitteisiin. Luovuus sinällään koskee kaikkia aloja, ei pelkästään taiteisiin ja kulttuuriin liittyviä aloja ja siinä mielessä myös käsite luovat alat on mielestäni harhaanjohtava. Kun innovatiivisuuteen liittyy kaupallisen potentiaalin vaatimus, voidaan innovatiivisina yhtälailla pitää Duudsonien teinipölhöilyn "jalostamista" kuin energiatehokkuuden parantamista erilaisissa kuluttajatuotteissa. Jos innovatiivisuus hiipuu, käyttäjät siirtyvät viihdyttävämpiin/tehokkaampiin vaihtoehtoihin.
Asiaan liittyen mielenkiintoisia tapahtumia:
- 7.9.2009 Muotoilun muuttuva rooli –seminaari ja strategiatyöpaja (yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriö, opetusministeriö, Design Forum Finland ja Luova Suomi). Avoin kaikille alan toimijoille.
- 8.9.2009 Helsinki Design Hub IV (Grafia ja Ornamo). Osallistumismaksu 150 € (Ornamon ja Grafian jäsenet 80 €, opiskelijat 30 €).
- 9.-10.9.2009 kansainvälinen konferenssi Creative Economy and Beyond (CEB) (Luova Suomi). Osallistumismaksu 460€ (aika paljon!).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti