torstai 17. joulukuuta 2009

Näkökulmia muotoiluun ja koulutukseen

Millaisista lähtökohdista kehittämisen tai uudistamisen pitäisi lähteä? Alla joitakin vaihtoehtoja ja näkökulmia, joiden mukaan muotoilun sisältöjä kenties voisi jakaa ja ottaa suunnittelun pohjaksi.

1. Muotoilun tulokset ja ilmenemismuodot
  • Palvelut, immateriaalisuus
  • 3-ulotteisuus, materiaalisuus (3D)
  • 2-ulotteisuus, pinnat (2D)
  • Muotoilukokonaisuudet ja niiden hallinta (Design Management)
2. Talous ja kulttuuri
  • Teollinen muotoilu - lisäarvo taloudelle ja käyttäjälle (tässä järjestyksessä)
  • Taideteollinen muotoilu - kulttuurinen itseisarvo, muut lisäarvot käyttäjälle ja taloudelle
  • Palvelut vai kokemuksellisuus, kokemuksellinen palvelu vai palveluna kokemus?
3. Historia, nykyisyys ja tulevaisuus
  • Omat kompetenssit ja perinteiden arvot tai taakka
  • Nykyinen elinkeinoelämän rakenne
  • Tulevaisuus voi olla mitä tahansa nykyisyydestä riippumatta ja meistä itsestämme riippuen (Olli HietanenTSE)
  • Nykyisyyden myötäilyn ja visioivan kyseenalaistamisen suhde
4.  Ihminen ja yhteiskunta
  • Ihminen käyttäjänä, asiakkaana, kuluttajana ja kansalaisena
  • Talous ihmisen kautta. ihminen talouden kautta, kokonaisuudesta yksilöön, yksilöstä kokonaisuuteen - yhteiskunnallisuus, markkinalähtöisyys vai yksilöllisyys?
  • Jos muotoilu on hyvinvoinnin yksi mahdollistaja, mitkä ovat näkemykset hyvinvoinnin mittareista ja hyvinvoinnin tavoittelemisen tavoista ts. mikä koetaan hyvinvoinniksi?
5. Identiteetin merkitys
  • Oma identiteetti, erilaisuus - Ainoa ja paras, Outous ja muista poikkeavuus (Alf Rehn, ÅA - TS 13.12.09)
  • Yhteinen identiteetti, samankaltaisuus - Lähes yhtä hyvä, yhtä hyvä, parempi kuin muut
6. Yleismaailmallisuus ja paikallisuus
  • Palvellaanko aluetta suoraan vai yleisten periaatteiden kautta?
  • Alueellisten painopisteiden ja yleismaailmallisen kehityksen suhde 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti