1. Muotoilun tulokset ja ilmenemismuodot
- Palvelut, immateriaalisuus
- 3-ulotteisuus, materiaalisuus (3D)
- 2-ulotteisuus, pinnat (2D)
- Muotoilukokonaisuudet ja niiden hallinta (Design Management)
- Teollinen muotoilu - lisäarvo taloudelle ja käyttäjälle (tässä järjestyksessä)
- Taideteollinen muotoilu - kulttuurinen itseisarvo, muut lisäarvot käyttäjälle ja taloudelle
- Palvelut vai kokemuksellisuus, kokemuksellinen palvelu vai palveluna kokemus?
- Omat kompetenssit ja perinteiden arvot tai taakka
- Nykyinen elinkeinoelämän rakenne
- Tulevaisuus voi olla mitä tahansa nykyisyydestä riippumatta ja meistä itsestämme riippuen (Olli Hietanen, TSE)
- Nykyisyyden myötäilyn ja visioivan kyseenalaistamisen suhde
- Ihminen käyttäjänä, asiakkaana, kuluttajana ja kansalaisena
- Talous ihmisen kautta. ihminen talouden kautta, kokonaisuudesta yksilöön, yksilöstä kokonaisuuteen - yhteiskunnallisuus, markkinalähtöisyys vai yksilöllisyys?
- Jos muotoilu on hyvinvoinnin yksi mahdollistaja, mitkä ovat näkemykset hyvinvoinnin mittareista ja hyvinvoinnin tavoittelemisen tavoista ts. mikä koetaan hyvinvoinniksi?
- Oma identiteetti, erilaisuus - Ainoa ja paras, Outous ja muista poikkeavuus (Alf Rehn, ÅA - TS 13.12.09)
- Yhteinen identiteetti, samankaltaisuus - Lähes yhtä hyvä, yhtä hyvä, parempi kuin muut
- Palvellaanko aluetta suoraan vai yleisten periaatteiden kautta?
- Alueellisten painopisteiden ja yleismaailmallisen kehityksen suhde
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti