tiistai 15. syyskuuta 2009

Välikatsaus 14.9.2009

Kehityksen haasteita

1. Monialaisuus
  • Olemassa AMK:ssa luontaisesti
  • Monialaisuuden toteutuminen käytännössä? Taru Penttilältä sain aiheeseen kommentteja:
Turun AMK:ssa monialaisuutta on melko järjestelmällisestikin: tk-toiminnassa useimmissa projekteissa on mukana useita koulutusaloja- ja ohjelmia, yhteisiä opintojaksoja on runsaasti ainakin liiketalouden ja tekniikan alalla, on yhteinen international semester sekä kaikille koulutusohjelmille yhteinen projektipaja-opintojakso, jossa työryhmissä on kaikkien alojen opiskelijoita yhdessä.
  • Monenlaista monialaisuutta siis löytyy. Muotoilun osalta kytkeytyminen eri alojen kanssa voisi olla suunnitellumpaa ja tilat voisivat olla yhteiseen toimintaan kannustavammat, ks. Opiskelumpäristöt alempana.
Muualla olemassa olevia malleja
  • Monialaiset opintojaksot – vrt. PdP (Product Development Project, TKK - Aalto)
  • Monialaiset opintokokonaisuudet – vrt. IDBM-ohjelma (TAIK, HSE, TKK - Aalto)
  • Todettu toimiviksi ylemmällä korkeakouluasteella, millaiset sovellusmahdollisuudet AMK-ympäristössä?
  • Alla Markku Salimäen (HSE) 7.9. seminaarissa esittämä IDBM:n T-malli, jonka alla sen pohjalta myös omaan AMK-ympäristöömme sovellettu ehdotus, jossa on otettu huomioon AMK-opintojen kesto verrattuna esimerkiksi yliopistojen kandi-vaiheeseen (180 op.). Nuoli dynaamisena muotona mielestäni sopii hyvin tällaiseen tavoitteelliseen kuvioon, vaikka muokkaamisen varaakin kuvioon taitaa vielä jäädä?



2. Opiskeluympäristöt
Sepänkadun ympäristö – luova ympäristö?
Verkko-oppimisympäristöt
  • Optima ja siitä eteenpäin
  • Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen, tulossa mm. DesignWiki-sovellus
3. Oma historia ja perinteet
  • Muotoilu – opisto ja käsityöperinne
  • Muiden vahvat perinteet ja mallit – esim. TEKU
  • Uudistumisen ja säilyttämisen suhde
  • Perinteet ovat osa identiteettiä, mutta mikä on säilyttämisen arvoista ja mikä kehitystä jarruttavaa "painolastia”?
Missä mennään muotoilussa?
  • Asemointi - Kenelle tehdään, millainen itse muotoilijana on?
  • Design Thinking, psykologiset kartat, Brain balance
Design 1.0 > 2.0 > 3.0 > 4.0 (GK VanPatter/Humantific)
  • Muutos yhden muotoilijan maagisesta intuitiosta monialaiseen samanaikaiseen työskentelyyn
  • Design 1.0 ja 2.0 – tuotteista palveluihin - Sensemaking and strangemaking, yksinkertaiset hyvin määritellyt ongelmat, kilpailuetu tuotteiden ja palveluiden erilaistamisen kautta.
  • Design 3.0 ja 4.0 – organisaatioista yhteiskuntaan - Sensemaking and changemaking, monimutkaiset laajat ongelmat, strateginen muotoilu, muutoksien ohjailu organisaatioissa ja yhteiskunnassa
  • Alla oleva kuvio (GK Van Patter, Humantific) näyttää pala palalta muutokset ja niiden laajuuden.

Miten AMK:ssa?
  • Mikä osuus strategisella muotoilulla?
  • Miten immaterialisoituminen ”konkretisoidaan”?
  • "Nykymaailman haasteet eivät ratkea tekemällä lisää tuotteita" GK VanPatter, Humantific
  • Muotoilija myös asioiden ymmärrettäväksi tekijä?
Seuraavaksi
Muotoilun tulevaisuus ja tarpeet
  • Haastattelupyynnöt mm: Mikko Kalhama – Design Forum Finland, Teppo Virta – TeknologiaTeollisuus, Piia Alvesalo - EK, Mikko Kämäräinen – Provoke Oy, Roope Mokka – DemosHelsinki
  • Tutustuminen: Design Factory (IDBM), Otaniemi - Kalevi Ekman
  • Näkemykset monialaisuuden toteuttamisen mahdollisuuksista TYT:ssä – koulutuspäälliköt
  • Näkemykset muotoilun ko:n sisällä omista vahvuuksista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti