Verkkoyhteisöjen luovuus ja fyysisen kontaktin puuttuminen Himasen esittämässä valossa hieman mietityttää, koska luovuutta selvästi verkoista löytyy. Himasenkin mukaan kyllä innovatiivisuutta tai luovaa ilmapiiriä voi pitää yllä virtuaalisesti, mutta tutkimuksien valossa ei pelkästään. Ehkäpä tämä ilmenee ja tulee todistetuksi Assemblyn kaltaisten tietokoneiden ympärille tehtyjen tapahtumien kautta, joissa samaan fyysiseen tilaan kokoontuu suuri määrä tietokoneharrastajia. Verkossahan siellä pörrätään, mutta läsnäolo on fyysistä ja fyysisyyden tuoma emotionaalinen energia varmaan on tärkeässä osassa erilaista kilvoittelua, mitä tapahtumassa tehdäänkin - Assembly-asiantuntija en ole. Kilvoittelu juuri johtaa luovuuden purskahduksiin, ei kilpailu. Tällöin termeissä on sellainen ero, että kilvoittelussa osaamista jaetaan kummankin eduksi ja vastakilvoittelijaa on tavallaan myös kumppani, kun taas kilpailu on sotaa, jossa vastapuoli pyritään tuhoamaan, jotta kaikki jäisi itselle. Kilvoittelussa jatketaan luovan energian ilmapiirissä jatkuvasti kehittyen, kilpailussa voittajalle jää luova tyhjiö.
Himasen raporttia on käsittääkseni käytetty Aalto-yliopiston suunnittelussa. Turun ammattikorkeakoulun ei ole syytä yrittää olla Aalto-yliopiston kilpailija, mutta samoista periaatteista kai kuitenkin lähdetään. Ammattikorkeakoulussa on omat eronsa yliopistoon verrattuna niinkuin kuuluukin olla, mutta luova yhteisöllisyys lienee meilläkin tavoiteltavaa monessakin mielessä, kuten esimerkiksi opiskelijaviihtyvyyden, oppimistulosten tai sosiaalisten valmiuksien kehittymisen näkökulmista. Täytyy vielä strategioihimme (Turun AMK) perehtyä, mutta epäilemättä niissä tämänkaltaisia asioita onkin kirjoitettuina.
Olen tekemässä ESR-hakua asiaan liittyen, mutta sisältö ei ole kovinkaan kiteytynyt vielä, koska kokonaisuus on melko laaja ja kaikkea ei voi kerralla edes yrittää tehdä. Tässä aikataulussa (lokakuun 30.) se hiukan huolestuttaa. Olen syksyn pyöritellyt Future Design Lab -ajatusta, jota nyt joudutaan toisaalta laajentamaan mm. kumppaneiden osalta ja toisaalta rajaamaan sisältöalueiden osalta. Viimeisimmissä pohdinnoissani tänä aamuna olen ajatellut ensi vaiheessa keskittymistä opintokokonaisuuden kehittämiseen. Tässä opintokokonaisuudessa yhdistyisivät monialaisuus, pedagoginen monipuolisuus, luovat opiskeluympäristöt (kehittäminen nykyisissä olosuhteissa rajallisesti sekä virtuaaliset mahdollisuudet) ja kansainvälisyys yhteistyöoppilaitoksen kautta. Tämä opintojakso voisi varmaan parhaiten sijoittua kolmannen vuoden opintoihin ja olla laajudeltaan noin 30 op. Koska ajatukset aina harhautuvat myös epäolennaisuuksiin, olen Future Design Lab -nimen ohella pyöritellyt myös seuraavaa otsikkoa: Kestävän Innovoinnin Kommuuni - Community of Sustainable Innovations, joista lyhenne KIKCSI. Repikää siitä! Huomaan nyt, että ESR-haun kannalta suunnitelma on ehkä liian opetuksenkehittämispainotteinen, vaikka siihen yritystoiminta, kansainvälisyys ja työllisyystavoitteet olennaisina liittyvätkin. Alla ote hakuohjelmasta, johon em. asiat kyllä kohtuullisesti loksahtavat. Kommentteja, neuvoja?
Opetusministeriön Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelman seuraava haku on 27.9. – 30.10.2009.
Ohjelma tukee valtakunnallisesti merkittäviä yhteishankkeita, jotka auttavat luovien alojen yritystoimintaa kasvamaan ja kansainvälistymään. Hankkeissa parannetaan toimijoiden valmiuksia ja liiketoimintaosaamista sekä tuotetaan uudenlaisia toimintamalleja luovien alojen ja muiden toimialojen väliseen yhteistyöhön. Ohjelma on ESR-kehittämisohjelma, jonka toteutusalueena on koko maa lukuun ottamatta Ahvenanmaata ja Itä-Suomea. Rahoittajaviranomainen on Etelä-Suomen lääninhallitus.
Syksyn hakukierrokselle hakemuksia toivotaan seuraavilta painopistealueilta:
1. Tuote- ja palvelukehitysosaamisen edistäminen
- Digitaalisen toimintaympäristön muutosten edellyttämä osaamisen kehittäminen
- Luovien alojen yritysten ja muiden toimialojen välisten liiketoimintamallien rakentaminen
...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti