1. Monialaisuus
- Olemassa AMK:ssa luontaisesti
- Monialaisuuden toteutuminen käytännössä? Taru Penttilältä sain aiheeseen kommentteja:
Turun AMK:ssa monialaisuutta on melko järjestelmällisestikin: tk-toiminnassa useimmissa projekteissa on mukana useita koulutusaloja- ja ohjelmia, yhteisiä opintojaksoja on runsaasti ainakin liiketalouden ja tekniikan alalla, on yhteinen international semester sekä kaikille koulutusohjelmille yhteinen projektipaja-opintojakso, jossa työryhmissä on kaikkien alojen opiskelijoita yhdessä.
- Monenlaista monialaisuutta siis löytyy. Muotoilun osalta kytkeytyminen eri alojen kanssa voisi olla suunnitellumpaa ja tilat voisivat olla yhteiseen toimintaan kannustavammat, ks. Opiskelumpäristöt alempana.
- Monialaiset opintojaksot – vrt. PdP (Product Development Project, TKK - Aalto)
- Monialaiset opintokokonaisuudet – vrt. IDBM-ohjelma (TAIK, HSE, TKK - Aalto)
- Todettu toimiviksi ylemmällä korkeakouluasteella, millaiset sovellusmahdollisuudet AMK-ympäristössä?
- Alla Markku Salimäen (HSE) 7.9. seminaarissa esittämä IDBM:n T-malli, jonka alla sen pohjalta myös omaan AMK-ympäristöömme sovellettu ehdotus, jossa on otettu huomioon AMK-opintojen kesto verrattuna esimerkiksi yliopistojen kandi-vaiheeseen (180 op.). Nuoli dynaamisena muotona mielestäni sopii hyvin tällaiseen tavoitteelliseen kuvioon, vaikka muokkaamisen varaakin kuvioon taitaa vielä jäädä?
2. Opiskeluympäristöt
Sepänkadun ympäristö – luova ympäristö?
- Esimerkkinä Design Factory Otaniemessä
- Optima ja siitä eteenpäin
- Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen, tulossa mm. DesignWiki-sovellus
- Muotoilu – opisto ja käsityöperinne
- Muiden vahvat perinteet ja mallit – esim. TEKU
- Uudistumisen ja säilyttämisen suhde
- Perinteet ovat osa identiteettiä, mutta mikä on säilyttämisen arvoista ja mikä kehitystä jarruttavaa "painolastia”?
- Asemointi - Kenelle tehdään, millainen itse muotoilijana on?
- Design Thinking, psykologiset kartat, Brain balance
- Muutos yhden muotoilijan maagisesta intuitiosta monialaiseen samanaikaiseen työskentelyyn
- Design 1.0 ja 2.0 – tuotteista palveluihin - Sensemaking and strangemaking, yksinkertaiset hyvin määritellyt ongelmat, kilpailuetu tuotteiden ja palveluiden erilaistamisen kautta.
- Design 3.0 ja 4.0 – organisaatioista yhteiskuntaan - Sensemaking and changemaking, monimutkaiset laajat ongelmat, strateginen muotoilu, muutoksien ohjailu organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- Alla oleva kuvio (GK Van Patter, Humantific) näyttää pala palalta muutokset ja niiden laajuuden.
Miten AMK:ssa?
- Mikä osuus strategisella muotoilulla?
- Miten immaterialisoituminen ”konkretisoidaan”?
- "Nykymaailman haasteet eivät ratkea tekemällä lisää tuotteita" GK VanPatter, Humantific
- Muotoilija myös asioiden ymmärrettäväksi tekijä?
Muotoilun tulevaisuus ja tarpeet
- Haastattelupyynnöt mm: Mikko Kalhama – Design Forum Finland, Teppo Virta – TeknologiaTeollisuus, Piia Alvesalo - EK, Mikko Kämäräinen – Provoke Oy, Roope Mokka – DemosHelsinki
- Tutustuminen: Design Factory (IDBM), Otaniemi - Kalevi Ekman
- Näkemykset monialaisuuden toteuttamisen mahdollisuuksista TYT:ssä – koulutuspäälliköt
- Näkemykset muotoilun ko:n sisällä omista vahvuuksista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti